Loading
Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het
leger: op 1 sept. 1942 nam trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Kort daarna kwalificeerde zij zich voor het Air Evacuation Nurse Corps.
Lees het hele verhaal bij Overview >
Dolly behaalde op 18 feb. 1943 haar diploma. Ze werd ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation Squadron (806 MAES). Op 16 juli 1943 scheepte de eenheid in op de SS Thomas H. Barry en op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Van hieruit werd de eenheid overgeplaatst naar Newbury.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >
'Op 11 juni 1944, vijf dagen na D-Day, maakt 806 MAES de eerste evacuatievlucht naar de
stranden van Omaha Beach. In de daaropvolgende maanden evacueerden Dolly en haar collega-verpleegsters tienduizenden patiënten.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >
Op 5 dec. werd 806 MAES overgeplaatst naar het vasteland van Europa: naar het vlieg-
veld Orly bij Parijs. 806 MAES volgde de opmars van de geallieerde troepen en al snel volgden overplaatsingen naar vliegvelden bij Melun en Villacoublay en later zelfs naar vliegvelden in Duitsland.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (3) >
Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met Majoor Walter L. Shea. Walter was navigator bij een van de luchttransporteenheden waarmee Dolly regelmatig samenwerkte. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden, tot aan Dolly’s dood. Shea is nooit hertrouwd.
Lees het hele verhaal bij Personal file >
Op 14 april 1945 had Dolly haar 30 ‘sorties’ - vliegbeurten - er al op zitten, maar nam ze nog
een laatste evacuatievlucht over van haar collega Dolores Dilger. Met fatale afloop.
De C-47 met Wilma en 5 bemanningsle- den kwam nooit aan op zijn bestemming, maar stortte onderweg neer.
Zie Wilma's Marsroute kaart >
Alle bemanningsleden werden na het ongeluk tijdelijk begraven op de begraafplaats bij Eisenach. Eind juni werden ze naar Margraten overgebracht. Dolly’s man Walter L. Shea koos na de oorlog voor Margraten als haar definitieve rustplaats.
Zie Wilma's Marsroute kaart >
Aanmelding ARC
Naar Groot-Brittannië
Landing op Utah Beach
Siegfriedlinie
Verongelukt bij pleziervlucht
Begraven in Margraten, Vak RR, Rij 12, Graf 290
Air Evac. Nurse diploma
Getrouwd
Lichaam aangespoeld
Naar Panama
Naar Europa
Vertrek naar Europa
Aankomst in Engeland
Landing Omaha Beach
Nazi-Duitsland verklaart oorlog aan de VS
Slag om Stalingrad: Rode Leger verslaat Duitsers
Naam: | Wilma 'Dolly' Vinsant |
Geboren: | 20 februari 1917 |
Overleden: | 14 april 1945, 28 jaar |
Rang & Leger- onderdeel: |
1st Luitenant, Flight Nurse, 806 Medical Air Evacuation Squadron |
Begraafplaats: | Vak B, rij 17, graf 4 |
Wilma 'Dolly' Vinsant groeide op in Texas. Ze studeerde voor verpleegster en werkte als stewardess bij Braniff Airways. Toen de 2e Wereldoorlog uitbrak meldde ze zich vrijwillig bij het leger.
Ze werd flight nurse en voerde tussen juni 1944 en april 1945 30 missies uit waarbij ze honderden gewonde soldaten evacueerde. Altijd met het gevaar zelf neergeschoten te worden...
Op 14 april 1945 ging het fout: een laatste - vrijwillige - vlucht werd haar fataal. De oorzaak van de crash is tot op de dag van vandaag niet opgehelderd.
"I will summon every resource to
prevent the triumph of death over life"
Openingszin van de beroepseed van Flight Nurses
Amelia Earhart
vloog in de jaren '30 als eerste vrouw ter wereld over de Atlantische én de Grote Oceaan en was een beroemdheid. Haar boeken waren bestsellers. Ze was voor veel vrouwen een groot voorbeeld. Ook voor Dolly.
In navolging van Amelia ging ze werken als stewardess. Haar opleiding als verpleegster kwam haar goed van pas, want in die tijd moesten stewardessen verplicht een verpleegstersdiploma hebben.
"Begrijp alsjeblieft dat ik me heel goed bewust ben van de risico's. Ik wil het doen omdat ik het wil doen. Vrouwen moeten dingen proberen, zoals mannen dingen hebben geprobeerd. Als ze falen, is hun mis- lukking alleen maar een uitdaging voor anderen."
- Amelia Earhart, '38