Loading

US Army Nurse Corps

1 september 1942

Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het leger: op 1 sept. 1942 nam trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Kort daarna kwalificeerde zij zich voor het Air Evacuation Nurse Corps.

Lees het hele verhaal bij Overview >

Met de boot naar europa

16 - 27 juli 1943

Dolly behaalde op 18 feb. 1943 haar diploma. Ze werd ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation Squadron (806 MAES). Op 16 juli 1943 scheepte de eenheid in op de SS Thomas H. Barry en op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Van hieruit werd de eenheid overgeplaatst naar Newbury.

Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >

Eerste evacuatievluchten

Omaha Beach, juni 1944

'Op 11 juni 1944, vijf dagen na D-Day, maakt 806 MAES de eerste evacuatievlucht naar de stranden van Omaha Beach. In de daaropvolgende maanden evacueerden Dolly en haar collega-verpleegsters tienduizenden patiënten.

Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >

Naar het vasteland

Orly, Parijs, 5 dec. 1944

Op 5 dec. werd 806 MAES overgeplaatst naar het vasteland van Europa: naar het vlieg- veld Orly bij Parijs. 806 MAES volgde de opmars van de geallieerde troepen en al snel volgden overplaatsingen naar vliegvelden bij Melun en Villacoublay en later zelfs naar vliegvelden in Duitsland.

Lees het hele verhaal bij Marsroute (3) >

Getrouwd met Walter Shea

15 januari 1945

Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met Majoor Walter L. Shea. Walter was navigator bij een van de luchttransporteenheden waarmee Dolly regelmatig samenwerkte. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden, tot aan Dolly’s dood. Shea is nooit hertrouwd.

Lees het hele verhaal bij Personal file >

Een mysterieus ongeluk

Eisenach, 14 april 1945

Op 14 april 1945 had Dolly haar 30 ‘sorties’ - vliegbeurten - er al op zitten, maar nam ze nog een laatste evacuatievlucht over van haar collega Dolores Dilger. Met fatale afloop. De C-47 met Wilma en 5 bemanningsle- den kwam nooit aan op zijn bestemming, maar stortte onderweg neer.

Zie Wilma's Marsroute kaart >

Begraven in Margraten

Margraten, 24 juni 1945

Alle bemanningsleden werden na het ongeluk tijdelijk begraven op de begraafplaats bij Eisenach. Eind juni werden ze naar Margraten overgebracht. Dolly’s man Walter L. Shea koos na de oorlog voor Margraten als haar definitieve rustplaats.

Zie Wilma's Marsroute kaart >

Juli 1943 (?)

Aanmelding ARC

September 1943

Naar Groot-Brittannië

16 juli 1944

Landing op Utah Beach

15 maart 1945

Siegfriedlinie

1 mei 1945

Verongelukt bij pleziervlucht

19 juni 1945

Begraven in Margraten, Vak RR, Rij 12, Graf 290

23 november 1943

Vertrek naar Europa

20 januari 1944

Aankomst in Engeland

juni 1944

Landing Omaha Beach

VS komt in de oorlog

11 december 1941

Nazi-Duitsland verklaart oorlog aan de VS

Keerpunt 2e wereldoorlog

2 februari 1943

Slag om Stalingrad: Rode Leger verslaat Duitsers

-->

Wilma 'Dolly' Vinsant

Flight Nurse

Datum in dienst: 1 september 1942
Datum naar Europa: 16 juli 1943
Start deelname oorlog: Rond 11 juni 1944
Legeronderdeel: 806th Medical Air Evacuation Squadron, (806th MAES)
Rang: 1ste Luitenant
Onderscheidingen: Airmedal, Red Cross Medal, Purple Heart
(postuum), speciale vermelding van President Harry Truman.

Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het leger: op 1 september 1942 trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Ze kwam terecht bij het Air Evacuation Nurse Corps.

Gezien haar kleine postuur dachten velen dat de training om Flight Nurse te worden te zwaar was voor haar. Maar Dolly deed hen versteld staan en behaalde op 18 februari 1943 haar diploma.
Kort daarna werd ze ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation Squadron (806 MAES).

Op 16 juli 1943 vertrok de eenheid naar Europa; op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Ze werden gestationeerd in Newbury, ten westen van Londen.

Evacuatievluchten als
flight nurse

"I will summon every resource to prevent
the triumph of death over life"

Openingszin van de beroepseed van
Flight Nurses

De Flight Nurses werden speciaal opgeleid voor het uitvoeren van evacuatievluchten per vliegtuig. De opleiding was zwaar: ze moesten volledig bepakt in 6 meter diep water springen en zonder enige hulp weer aan land komen. Ze leerden wat te doen bij een noodlanding, waar ook ter wereld: in het oerwoud, in de woestijn, in de bergen of op een ijsvlakte zijn. Ook leerden de verpleegkundigen stressbestendig te zijn wanneer het toestel in de lucht door de vijand werd beschoten.