Loading
Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het
leger: op 1 sept. 1942 nam trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Kort daarna kwalificeerde zij zich voor het Air Evacuation Nurse Corps.
Lees het hele verhaal bij Overview >
Dolly behaalde op 18 feb. 1943 haar diploma. Ze werd ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation Squadron (806 MAES). Op 16 juli 1943 scheepte de eenheid in op de SS Thomas H. Barry en op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Van hieruit werd de eenheid overgeplaatst naar Newbury.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >
'Op 11 juni 1944, vijf dagen na D-Day, maakt 806 MAES de eerste evacuatievlucht naar de
stranden van Omaha Beach. In de daaropvolgende maanden evacueerden Dolly en haar collega-verpleegsters tienduizenden patiënten.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >
Op 5 dec. werd 806 MAES overgeplaatst naar het vasteland van Europa: naar het vlieg-
veld Orly bij Parijs. 806 MAES volgde de opmars van de geallieerde troepen en al snel volgden overplaatsingen naar vliegvelden bij Melun en Villacoublay en later zelfs naar vliegvelden in Duitsland.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (3) >
Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met Majoor Walter L. Shea. Walter was navigator bij een van de luchttransporteenheden waarmee Dolly regelmatig samenwerkte. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden, tot aan Dolly’s dood. Shea is nooit hertrouwd.
Lees het hele verhaal bij Personal file >
Op 14 april 1945 had Dolly haar 30 ‘sorties’ - vliegbeurten - er al op zitten, maar nam ze nog
een laatste evacuatievlucht over van haar collega Dolores Dilger. Met fatale afloop.
De C-47 met Wilma en 5 bemanningsle- den kwam nooit aan op zijn bestemming, maar stortte onderweg neer.
Zie Wilma's Marsroute kaart >
Alle bemanningsleden werden na het ongeluk tijdelijk begraven op de begraafplaats bij Eisenach. Eind juni werden ze naar Margraten overgebracht. Dolly’s man Walter L. Shea koos na de oorlog voor Margraten als haar definitieve rustplaats.
Zie Wilma's Marsroute kaart >
Aanmelding ARC
Naar Groot-Brittannië
Landing op Utah Beach
Siegfriedlinie
Verongelukt bij pleziervlucht
Begraven in Margraten, Vak RR, Rij 12, Graf 290
Air Evac. Nurse diploma
Getrouwd
Lichaam aangespoeld
Naar Panama
Naar Europa
Vertrek naar Europa
Aankomst in Engeland
Landing Omaha Beach
Nazi-Duitsland verklaart oorlog aan de VS
Slag om Stalingrad: Rode Leger verslaat Duitsers
| Datum in dienst: | 1 september 1942 |
| Datum naar Europa: | 16 juli 1943 |
| Start deelname oorlog: | Rond 11 juni 1944 |
| Legeronderdeel: | 806th Medical Air Evacuation Squadron, (806th MAES) |
| Rang: | 1ste Luitenant |
| Onderscheidingen: | Airmedal, Red Cross Medal, Purple Heart |
| (postuum), speciale vermelding van President Harry Truman. | |
Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het leger: op 1 september 1942 trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Ze kwam terecht bij het Air Evacuation Nurse Corps.
Gezien haar kleine postuur dachten velen dat de training om Flight Nurse te worden te zwaar was voor haar. Maar Dolly deed hen versteld staan en behaalde op 18 februari 1943 haar diploma.
Kort daarna werd ze ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation
Squadron (806 MAES).
Op 16 juli 1943 vertrok de eenheid naar Europa; op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Ze werden gestationeerd in Newbury, ten westen van Londen.
"I will summon every resource to prevent
the triumph of death over life"
Openingszin van de beroepseed van
Flight Nurses
De Flight Nurses werden speciaal opgeleid voor het uitvoeren van evacuatievluchten per vliegtuig. De opleiding was zwaar: ze moesten volledig bepakt in 6 meter diep water springen en zonder enige hulp weer aan land komen. Ze leerden wat te doen bij een
noodlanding, waar ook ter wereld: in het oerwoud, in de woestijn, in de bergen of op een ijsvlakte zijn. Ook leerden de verpleegkundigen stressbestendig te zijn wanneer het toestel in de lucht door de vijand werd beschoten.