Loading
Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het
leger: op 1 sept. 1942 nam trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Kort daarna kwalificeerde zij zich voor het Air Evacuation Nurse Corps.
Lees het hele verhaal bij Overview >
Dolly behaalde op 18 feb. 1943 haar diploma. Ze werd ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation Squadron (806 MAES). Op 16 juli 1943 scheepte de eenheid in op de SS Thomas H. Barry en op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Van hieruit werd de eenheid overgeplaatst naar Newbury.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >
'Op 11 juni 1944, vijf dagen na D-Day, maakt 806 MAES de eerste evacuatievlucht naar de
stranden van Omaha Beach. In de daaropvolgende maanden evacueerden Dolly en haar collega-verpleegsters tienduizenden patiënten.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >
Op 5 dec. werd 806 MAES overgeplaatst naar het vasteland van Europa: naar het vlieg-
veld Orly bij Parijs. 806 MAES volgde de opmars van de geallieerde troepen en al snel volgden overplaatsingen naar vliegvelden bij Melun en Villacoublay en later zelfs naar vliegvelden in Duitsland.
Lees het hele verhaal bij Marsroute (3) >
Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met Majoor Walter L. Shea. Walter was navigator bij een van de luchttransporteenheden waarmee Dolly regelmatig samenwerkte. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden, tot aan Dolly’s dood. Shea is nooit hertrouwd.
Lees het hele verhaal bij Personal file >
Op 14 april 1945 had Dolly haar 30 ‘sorties’ - vliegbeurten - er al op zitten, maar nam ze nog
een laatste evacuatievlucht over van haar collega Dolores Dilger. Met fatale afloop.
De C-47 met Wilma en 5 bemanningsle- den kwam nooit aan op zijn bestemming, maar stortte onderweg neer.
Zie Wilma's Marsroute kaart >
Alle bemanningsleden werden na het ongeluk tijdelijk begraven op de begraafplaats bij Eisenach. Eind juni werden ze naar Margraten overgebracht. Dolly’s man Walter L. Shea koos na de oorlog voor Margraten als haar definitieve rustplaats.
Zie Wilma's Marsroute kaart >
Aanmelding ARC
Naar Groot-Brittannië
Landing op Utah Beach
Siegfriedlinie
Verongelukt bij pleziervlucht
Begraven in Margraten, Vak RR, Rij 12, Graf 290
Air Evac. Nurse diploma
Getrouwd
Lichaam aangespoeld
Naar Panama
Naar Europa
Vertrek naar Europa
Aankomst in Engeland
Landing Omaha Beach
Nazi-Duitsland verklaart oorlog aan de VS
Slag om Stalingrad: Rode Leger verslaat Duitsers
Geboren: | 20 februari 1917 |
Woonplaats: | San Benito, Cameron County, Texas |
Opleiding & beroep: Dolly volgde een verpleegster- opleiding bij het John Sealy Hospital in Galveston. |
Familie
Wilma was enigs kind van William J. Vinsant & Nellie M. Benson. Vanwege haar kleine postuur werd ze van jongs af aan 'Dolly' genoemd.
Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met majoor Walter L. Shea. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden vanwege Dolly’s vroegtijdige dood. Shea zou nooit meer hertrouwen.
Dolly groeide op in de jaren '20 en '30
van de vorige eeuw. De luchtvaart was sterk in opkomst en Dolly volgde de verrichtingen van één van de vrouwelijke pioniers - Amelia Earhart - met interesse.
Nadat Dolly haar opleiding als verpleegster had afgerond besloot ze haar beroep te combineren met haar interesse voor vliegen en trad in dienst bij Braniff Airways. Destijds waren stewardessen verplicht ook gediplomeerd verpleegkundigen.
In 1937 solli- citeerden 800 dames bij Braniff Airways; slechts 10 kwamen door de sollicitatieprocedure.
Dolly was één van die gelukkigen. Nadat de Verenigde Staten betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog, vorderde de overheid bijna alle vliegtuigen van particuliere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Braniff Airways.
Zoals vele piloten en stewardessen werd Dolly werkeloos.