Loading

US Army Nurse Corps

1 september 1942

Nadat Dolly werkeloos was geworden besloot ze zich als vrijwilligster aan te melden bij het leger: op 1 sept. 1942 nam trad ze in dienst bij het United States Army Nurse Corps. Kort daarna kwalificeerde zij zich voor het Air Evacuation Nurse Corps.

Lees het hele verhaal bij Overview >

Met de boot naar europa

16 - 27 juli 1943

Dolly behaalde op 18 feb. 1943 haar diploma. Ze werd ingedeeld bij 806 Medical Air Evacuation Squadron (806 MAES). Op 16 juli 1943 scheepte de eenheid in op de SS Thomas H. Barry en op 27 juli arriveerde ze in Liverpool. Van hieruit werd de eenheid overgeplaatst naar Newbury.

Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >

Eerste evacuatievluchten

Omaha Beach, juni 1944

'Op 11 juni 1944, vijf dagen na D-Day, maakt 806 MAES de eerste evacuatievlucht naar de stranden van Omaha Beach. In de daaropvolgende maanden evacueerden Dolly en haar collega-verpleegsters tienduizenden patiënten.

Lees het hele verhaal bij Marsroute (1) >

Naar het vasteland

Orly, Parijs, 5 dec. 1944

Op 5 dec. werd 806 MAES overgeplaatst naar het vasteland van Europa: naar het vlieg- veld Orly bij Parijs. 806 MAES volgde de opmars van de geallieerde troepen en al snel volgden overplaatsingen naar vliegvelden bij Melun en Villacoublay en later zelfs naar vliegvelden in Duitsland.

Lees het hele verhaal bij Marsroute (3) >

Getrouwd met Walter Shea

15 januari 1945

Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met Majoor Walter L. Shea. Walter was navigator bij een van de luchttransporteenheden waarmee Dolly regelmatig samenwerkte. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden, tot aan Dolly’s dood. Shea is nooit hertrouwd.

Lees het hele verhaal bij Personal file >

Een mysterieus ongeluk

Eisenach, 14 april 1945

Op 14 april 1945 had Dolly haar 30 ‘sorties’ - vliegbeurten - er al op zitten, maar nam ze nog een laatste evacuatievlucht over van haar collega Dolores Dilger. Met fatale afloop. De C-47 met Wilma en 5 bemanningsle- den kwam nooit aan op zijn bestemming, maar stortte onderweg neer.

Zie Wilma's Marsroute kaart >

Begraven in Margraten

Margraten, 24 juni 1945

Alle bemanningsleden werden na het ongeluk tijdelijk begraven op de begraafplaats bij Eisenach. Eind juni werden ze naar Margraten overgebracht. Dolly’s man Walter L. Shea koos na de oorlog voor Margraten als haar definitieve rustplaats.

Zie Wilma's Marsroute kaart >

Juli 1943 (?)

Aanmelding ARC

September 1943

Naar Groot-Brittannië

16 juli 1944

Landing op Utah Beach

15 maart 1945

Siegfriedlinie

1 mei 1945

Verongelukt bij pleziervlucht

19 juni 1945

Begraven in Margraten, Vak RR, Rij 12, Graf 290

23 november 1943

Vertrek naar Europa

20 januari 1944

Aankomst in Engeland

juni 1944

Landing Omaha Beach

VS komt in de oorlog

11 december 1941

Nazi-Duitsland verklaart oorlog aan de VS

Keerpunt 2e wereldoorlog

2 februari 1943

Slag om Stalingrad: Rode Leger verslaat Duitsers

-->

Wilma 'Dolly' Vinsant

Flight Nurse

Geboren: 20 februari 1917
Woonplaats: San Benito, Cameron County, Texas
Opleiding & beroep:
Dolly volgde een verpleegster-
opleiding bij het John Sealy
Hospital in Galveston.

Familie
Wilma was enigs kind van William J. Vinsant & Nellie M. Benson. Vanwege haar kleine postuur werd ze van jongs af aan 'Dolly' genoemd.

Op 15 januari 1945 trouwde Dolly met majoor Walter L. Shea. Het huwelijk duurde slechts 3 maanden vanwege Dolly’s vroegtijdige dood. Shea zou nooit meer hertrouwen.

Stewardess bij
Braniff airways

Dolly groeide op in de jaren '20 en '30
van de vorige eeuw. De luchtvaart was sterk in opkomst en Dolly volgde de verrichtingen van één van de vrouwelijke pioniers - Amelia Earhart - met interesse.

Nadat Dolly haar opleiding als verpleegster had afgerond besloot ze haar beroep te combineren met haar interesse voor vliegen en trad in dienst bij Braniff Airways. Destijds waren stewardessen verplicht ook gediplomeerd verpleegkundigen. In 1937 solli- citeerden 800 dames bij Braniff Airways; slechts 10 kwamen door de sollicitatieprocedure.
Dolly was één van die gelukkigen. Nadat de Verenigde Staten betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog, vorderde de overheid bijna alle vliegtuigen van particuliere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Braniff Airways.
Zoals vele piloten en stewardessen werd Dolly werkeloos.